Mikäli player ei lataudu, niin paina näppäinyhdistelmä CTRL + F5 (PC:llä) tai CMD + SHIFT + R (Macilla) latausympyrän pyöriessä. Saat tällöin uusimman playerin päivitettyä selaimellesi.

Usein kysytyt kysymykset


Laitetesti ja tekniset ohjeet

Laitetesti – testaa PC/Mac laitteesi

Mikäli sinulla on ongelmia Ruudun ohjelmien katselun kanssa, voit käydä testaamassa laitteistosi laitetestiosiossa. Laitetesti pyrkii ilmoittamaan, mikäli koneessasi tai nettiyhteydessäsi on jotain, joka voi vaikuttaa katselukokemukseen. Pystyt päivittämään konettasi oheisen listan mukaan. Mikäli sinulla on yhä ongelmia videoiden katselun kanssa, niin ota yhteyttä palautteen kautta ja liitä palautteesi mukaan tekemäsi laitetestin tulos. Huom! Testaus ei koske live-urheilulähetyksiä, kuten SM-liigaa. Live-urheilun tekniset vaatimukset on kerrottu myöhemmin kohdassa Ruutu ja SM-liiga

Laitetestissä varmistetaan, että:

·         Koneellesi on asennettu Flashin uusin versio.

·         Käytössäsi on uusin selainversio.

·         Maantieteellinen sijainti IP-osoitteen mukaan.

·         Yhteys mainospalvelimiin toimii. (Mainospalvelin välittää mainokset koneellesi.)

·         Yhteys mediapalvelimeen toimii. (Mediapalvelin lähettää videon kuvavirran koneellesi.)

·         Internetyhteytesi on riittävän nopea Ruudun videoiden katsomiseen.

Päivitä flashplayer uusimpaan versioon

Mikäli sarja ei lähde käyntiin (vaikka mainosvideot mahdollisesti toimivatkin), saattaa sinulla olla ohjelmavideoiden kanssa epäyhteensopiva versio Flash-soittimesta asennettuna koneellesi. Suosittelemme, että käyttäjät päivittävät uusimman ilmaisen Flash-version itselleen osoitteessaget.adobe.com/flashplayer/. Flashin asetukset kannattaa myös tarkistaa, jotta ne sallivat mainokset. Tällöin sallit asetuksissa seuraavan: "Allow Third-Party Content To Store Data On Your Computer".

Päivitä selaimesi uusimpaan versioon

Parhaimman käyttökokemuksen saat käyttämällä selaimestasi uusinta versiota Firefox-Internet Explorer-Safari- tai Chrome-selaimesta. Suosittelemme lämpimästi Chrome-selaimen käyttöä.

Maantieteellinen sijainti IP-osoitteen mukaan

Mikäli IP-osoitteesi ei ole Suomessa, niin ohjelmien katselu ei välttämättä onnistu. Osa ohjelmistamme on maantieteellisesti rajoitettu eli geoblokattu tekijänoikeudellisista syistä. Mikäli olet Suomen aluerajojen sisäpuolella, sinulla on suomalainen nettiliittymä ja saat vastaukseksi silti, että olet ulkomailla, niin ota yhteyttä palautteen kautta.

Mainokset

Ruutu antaa minulle ilmoituksen ”Virhe ladattaessa mainoksia”. Miksi? Virhe voi johtua mainonnan esto-ohjelmasta tai mahdollisesta häiriöistä tietoliikenteessä. Mikäli käytössäsi on joku mainonnan esto-ohjelma, kytke se pois päältä ja yritä uudelleen. Mikäli mistään näistä ei ole apua ongelmaasi, niin ole yhteydessä palautelomakkeen kautta.

Huomio Chromen käyttäjät. Ottakaa Chromen laajennuksista (chrome://extensions/) pois käytöstä Avastin laajennus Ruutu-katselun ajaksi, niin teillä onnistuu mainosten lataaminen ja siten myös videoiden katselu.

Mikäli palautteesi koskee palvelun toimimattomuutta, kerro mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta, tiedot koneesi käyttöjärjestelmän ja selaimen versioista sekä perustiedot käyttämästäsi Internet-yhteydestä. Näin pystymme paremmin selvittämään, mistä ongelmasi johtuu. Liitä laitetestiosion tulos mukaan palautteeseesi, niin saamme ongelman selvitettyä paremmin.

Virustorjuntaohjelma/mainostorjuntaohjelma, joka blokkaa mainosliikenteen, kannattaa asentaa sallimaan Ruutu-liikenne katselun ajaksi, muuten Ruutu ei toimi.

Yhteys mediapalvelimeen toimii.

Jos käytät palomuuria tai yrität käyttää Ruutua yritysverkosta, saattaa palomuuri estää Ruutu-videoiden välittämisessä käytetyn RTMP-liikenteen portissa 1935. Ruutu-palvelu käyttää porttia 1935 välittäessään streamattua video- ja äänisisältöä käyttäjän Internet-selaimen Flash-soittimeen.

Mikäli olet tarkistanut kaikki edellämainitut ja näet yhä pelkät mainokset, kannattaa tarkistaa koneen hosts-tiedostot, jotka löydät seuraavasti. -> Käynnistä-valikko ja sieltä -> C:\WINDOWS\system32\drivers\etc -> 127.0.0.1 adserver.adtech.de – mikäli kyseisen polun takana (menet C-asemalle ja etenet polussa alaspäin) on adserver.adtech.de mainittuna, niin poista se sieltä tai nimeä uudelleen siksi aikaa, kun katselet Ruutua.

Internetyhteytesi on riittävän nopea Ruudun videoiden katsomiseen.

Tyhjennä koneeltasi selaushistoria ja cookies (ns. keksit) säännöllisesti. Lisäksi muista että, ohjelmien katselu sujuvasti edellyttää myös riittävän nopeaa laajakaistayhteyttä. Suosittelemme vähintään 4Mbps yhteyttä parhaan laadun takaamiseksi. Mikäli tietokoneella pyörii yhtäaikaisesti muita sovelluksia, jotka käyttävät samaa yhteyttä, on yhteyden oltava minimivaatimusta selvästi nopeampi. Kulloinkin tarjolla olevan yhteysnopeutesi pystyt tarkastamaan esim. www.speedtest.net palvelusta tai erillisellä Speedtest-sovelluksella.

Miksi kuva nykii, kun suurennan videon koko ruudun kokoiseksi?

Ruutu-ohjelmien hyvä kuvalaatu vaatii katsojan tietokoneelta jonkin verran enemmän kuin esimerkiksi Youtube-videoiden katselu. Kuva voi nykiä, jos tietokoneellasi on käynnissä muita ohjelmia samanaikaisesti - ylimääräiset ohjelmat kannattaa siis sulkea. Nykimisestä voi päästä myös eroon päivittämällä näytönohjaimen ajurit.

Chrome-selainta käytettäessä saattaa fullscreenissa kuva nykiä, ruutuun ilmestyä haamukuva tai tulla musta ruutu äänen silti kuuluessa. Ongelma johtuu usein siitä, että selainpäivityksen myötä Chromessa on useampi flash -pluginin versio enabloituna yhtäaikaa. Tällöin kannattaa kokeilla seuraavaa.

1 ) Kirjoita Chromen osoite riville: chrome://plugins/

2 ) Oikeassa yläkulmassa on linkki -> "tietoja" / "details"

3 ) Sisällössä pitäisi näkyä nyt useampi versio Flash -pluginia

4 ) Kaikki ovat käytössä ja niissä näkyy linkki "Poista käytöstä" / "Disable"

5 ) Ota ylimääräiset pluginit pois käytöstä painamalla "Disable"-linkkiä. Suosittelemme poistamaan (disable) PepperFlash-pluginin, mikäli Flash-plugineita on useita. Muista siis jättää yksi plugin voimaan.

Miksi Ruudussa ei ole käytössä Windows Media Player?

Ruudun tavoite on, että palvelu on käytettävissä kaikilla käyttöjärjestelmillä ja selaimilla. Tämän vuoksi Ruudussa on käytössä Flash-soitin.

Ruutu ja evästeet

Ruutua käyttäessäsi sinun tulee sallia evästeet, jotta ohjelmia voi katsoa.

Miten saan suurennettua video playerin koko ruudun kokoiseksi?

Painamalla video playerin oikeassa alareunassa olevaa kuvaketta.

Ohjelmat eivät näy Internet Explorer 8 tai 9 –selaimella?

Jos selainversiosi on IE8 tai IE9, ei se tällä hetkellä tuettu selainversio Ruudussa. Suosittelemme, että päivität selaimesi Internet Explorerin versioon 10 tai uudempaan. Mikäli käyttöjärjestelmäsi ei anna päivittää IE-selainta uudempaan versioon, niin kokeile ladata toinen selain. Esimerkiksi Chrome.https://www.google.com/intl/fi/chrome/browser/?hl=fi. Suosittelemme kuitenkin, että käyttäisit aina uusinta selainversiota.

Miksi videon kelaaminen ei toimi?

Voi olla mahdollista että sinulla on käytössäsi mainonnan esto-ohjelma ja se estää Ruudun ohjelmien näkymisen. Suosittelemme että poistat ohjelman käytöstä ruutu.fi-sivustolla.

Miksi FullScreen-tila ei toimi Chrome-selaimellani?

Chrome-selainta käytettäessä saattaa FullScreen-tilassa videokuvassa esiintyä häiriöitä, ruutuun ilmestyä haamukuva tai tulla musta ruutu äänen silti kuuluessa. Ongelma johtuu usein siitä, että selainpäivityksen myötä Chromessa on useampi Flash-pluginin versio käytössä yhtäaikaa tai käytössä on ongelmallinen Flash-pluginin versio. Esimerkiksi ongelmia aiheuttaa Adobe Flash Playerin versio 11.5.31.2 (tarkasta klikkamalla hiiren oik. nappia videon päällä) sekä PC että MAC -käyttäjillä. Tällöin kannattaa kokeilla seuraavaa.

1) Kirjoita Chromen osoite riville: chrome://plugins/

2) Oikeassa yläkulmassa on linkki: "tiedot" / "details"

3) Nyt listassa saattaa näkyä useampi versio Adobe Flash -plugista allekain

4) Kaikki Flash-pluginit ovat todennäköisesti käytössä ja niissä näkyy linkki "Poista käytöstä" / "Disable"

5) Ota ylimääräiset pois käytöstä painamalla "Disable"-linkkiä. Muista jättää yksi plugin voimaan (uusin versio).

Mikäli tämä ei auta tai listassa näkyy vain yksi Adobe Flash player -plugin, poista (disable) ainoa plugin käytöstä ja hae uusin versio Adoben sivuilta. Suoran linkin uuden version päivityssivulle saat, kun menet katsomaan videota sen jälkeen, kun olet disabloinut ainoan Adobe Flash -pluginin selaimesta.

Laitteet

PC / Mac

Millä selaimilla ja käyttöjärjestelmillä Ruutu toimii?

Palvelu toimii kaikilla yleisimmillä käyttöjärjestelmillä, selaimilla ja niiden versioilla. Parhaimman käyttökokemuksen saat käyttämällä uusinta versiota Firefox-, Internet Explorer-, Safari- tai Chrome-selaimesta.

Mistä saan tietää selainversioni ja muuta tärkeää tietoa koneestani?

Voit katsoa esimerkiksi supportdetails.com kautta tietoa tietokoneestasi ja kulloinkin käyttämästäsi selainversiosta sekä flash-versiosta.

iPad / iPhone

Ruudun katselu iPadilla ja iPhonella onnistuu, kun lataat ilmaisen sovelluksen App Storesta.

Miksi iPadillani eivät kuulu äänet?

Mikäli iPadilla eivät kuulu äänet, niin:

1) Mene "Asetukset" -> "Yleiset" katso siellä kohta "käyttämällä sivukytkintä". Mikäli sinulla on siinä täppä päällä "Mykistä ääni", niin ota se pois.

2) Joissakin tapauksissa äänet ovat menneet sekaisin kun käyttäjä ovat laittaneet kuulokkeensa iPadiin ja vetäneet ne pois. Tällaisissa harvoissa tapauksissa saattaa olla että iPad ei tunnista, että kuulokkeet ovat poissa laitteesta ja silloin äänet eivät kuulu. Tämän pitäisi korjaantua laittamalla kuulokkeet takaisin iPadiin kiinni ja sitten irroittamalla ne.

Kuinka kauan ohjelmat ovat katseltavissa iPadissa/iPhonessa?

Ohjelmat ovat katsottavissa vain tietyn ajan, joka riippuu kuhunkin ohjelmaan liittyvästä sopimuksesta.

Android

Ruudun ilmaisten ja maksullisten Ruutu+ sisältöjen katselu onnistuu Android-laitteilla (4.0 tai uudempi), kun lataat ilmaisen sovelluksen Google Play kaupasta. Ruudun sisältöjä on mahdollista katsella myös Android-laitteen selainohjelmalla, kun menet laitteen selaimellasi osoitteeseen www.ruutu.fi. On suositeltavaa päivittää selainohjelmasi aina uusimpaan versioon jos katselet Ruutu sisältöjä ruutu.fi sivustolla. Selainohjelman päivittäminen onnistuu Google Play kaupasta.

Tiedote Android -käyttäjille

Valitettavasti Androidin käyttöjärjestelmän päivitykset rikkovat edellisessä käyttöjärjestelmäversiossa toimineet Ruutu-sovellukset. Pyrimme päivittämään sovellukset mahdollisimman pian. Pahoittelemme häiriötä.

Android alle 4.0 versiot

- Nämä laitteet eivät ole tuettuja.

Android alle 4.2.2 versiot

Käytä Ruudun katseluun Google Play -kaupasta ilmaiseksi ladattavaa Ruutu-aplikaatiota tai laitteesi natiiviselainta.

Android 4.4.4.

- Live-lähetyksissä saattaa ilmetä ongelmia.

Windows Phone

Ruudun katselu ilmaisten sisältöjen onnistuu, kun lataat ilmaisen sovelluksen Windows 7 tai 8 puhelimeesi Microsoft Kaupasta. Tällä hetkellä Ruudun maksullisten sisältöjen katselu (kuten SM-liigan live-lähetykset) ei onnistu Windows Phone sovelluksella.

Uusi Windows Phone -aplikaatio julkaistaan lähiaikoina.

SmartTV

Ilmainen Ruutu-sovellus on nyt myös saatavilla Samsung SmartTV-laitteille. Sovelluksella voi katsoa Nelonen, Jim ja Liv TV-kanavien ohjelmia sekä maksullisen Ruutu+ -palvelun sisältöjä. Ensimmäinen julkaistu versio toimii vuosimallien 2012 ja 2013 Samsung SmartTV-laitteissa.

PS3/4

Tällä hetkellä Ruutu-sovellusta ei ole saatavilla Playstation 3 / 4 laitteille.

Xbox

Tällä hetkellä Ruutu-sovellusta ei ole saatavilla Xbox laitteille.

Ohjelmien katselu

Mitä ohjelmia Ruudussa voi katsella?

Ruudussa on nähtävissä merkittävä osa kanaviemme ohjelmistosta (Nelonen, Livin, Jimin ja maksu-tv kanavat).  Pyrimme saamaan Ruutuun kaikki mahdolliset sarjat. Kaikkien ohjelmien sopimukset eivät kuitenkaan kata katseluoikeutta Ruudussa. Lisäksi maksu-tv kanavien osalta pyrimme tuomaan useimmista sarjoista kokonaisia kausia asiakkaidemme katsottavaksi.

Kuinka löydän haluamani ohjelman?

Sinulla on monta keinoa löytää haluamasi ohjelma Ruudussa. Haku toimii erittäin hyvin eli mikäli tiedät suunnilleen ohjelman nimen, niin kannattaa käyttää sitä.

Alhaalla on ohjelmaopas, jota voit kelata eteenpäin ja taaksepäin. Huomaa, että myös tuntiväli on valittavissa. Pinkistä linkistä pääset suoraan ohjelmaan ja harmaat linkit tarkoittavat sitä, että ohjelma on julkaistumassa Ruudussa tv-esityksensä jälkeen.

Valitse "Ohjelmat"-linkki ylhäällä vasemmalla ja tämän jälkeen "Kaikki ohjelmat"-linkki. Saat ohjelmat listattuna aakkosjärjestyksessä.

Miksi etsimääni ohjelmaa ei löydy?

Kaikkien ohjelmien sopimukset eivät kata katseluoikeutta Ruudussa, mutta pyrimme toki saamaan katseluun mukaan kaikki mahdolliset ohjelmat. Myös ohjelmien katseluoikeuksien pituudet vaihtelevat. Jotkut ohjelmat ovat nähtävissä Ruudussa seitsemän päivää tv-esityksensä jälkeen, kun taas toiset näkyvät siellä koko ohjelmakauden ajan.

Kuinka kauan ohjelmat ovat katseltavissa?

Jokaisen jakson yhteydessä Ruudussa on tieto siitä, kuinka kauan kyseinen jakso on palvelussa nähtävissä. Osa jaksoista on katsottavissa yhden, kolmen tai seitsemän päivän ajan, mutta joitakin voi katsella rajattomasti. Melkein kaikki Livin ja Jimin ohjelmat ovat katseltavissa Ruudussa seitsemän päivän ajan tv:n ensilähetyksen jälkeen.

Kuinka nopeasti tv-lähetyksen jälkeen ohjelma ilmestyy Ruutuun?

Pääsääntöisesti ohjelma julkaistaan Ruudussa heti tv-lähetyksen jälkeen. Julkaisuaika kuitenkin vaihtelee hieman ohjelmasta riippuen.

Miksi kaikkia Ruudun ohjelmia ei voi katsoa ulkomailla?

Ohjelmien erilaisista sopimuksista johtuen suurinta osaa Ruudun ohjelmista ei voi näyttää Suomen ulkopuolella. Esimerkiksi joidenkin kotimaisten ohjelmien kansainvälinen formaatti ei salli ohjelman esittämistä Ruudussa Suomen rajojen ulkopuolella. Nämä ohjelmat on geoblokattu eli ne eivät näy ulkomaisiin ip-osoitteisiin.

Miksi Ruudussa on mainoksia?

Ruutu-palvelun ilmaisten ohjelmien sisältöoikeudet katetaan mainostuotoista.

Miten mainokset sijoitellaan Ruudun ohjelmiin?

Ruudun ohjelmien katkoja ei sijoitella käsin, vaan niiden ajankohta määräytyy automaattisesti. Siksi katkot eivät aina sijaitse (tähän toki pyritään) samoissa kohdissa kuin tv-esityksessä.

Maksulliset ohjelmat

Sain lahjakortin. Missä voin lunastaa sen?

Voit lunastaa lahjakorttisi osoitteessa http://www.ruutu.fi/lahjakortti

Mikä on Ruutu+ ?

Ruutu+ on videopalvelu, joka tarjoaa helpolla kuukausimaksulla rajoittamattoman pääsyn parhaaseen live-urheiluun, hittisarjoihin, lasten suosikkiohjelmiin, mielenkiintoisiin dokumentteihin ja elokuviin. Ruudun maksulliset sisällöt tunnistat pinkistä kulmasta ja sen keskellä olevasta valkoisesta +-merkistä. Ruutu+ -pakettiin kuuluvia ohjelmia pystyvät katsomaan vain paketin itselleen lunastaneet. Lue lisää: www.ruutu.fi/plus

Miten maksan Ruudun maksullisen sisällön?

Ruudun maksullinen sisältö on maksettavissa luottokortilla, verkkopankkimaksulla ja laskulla. Luottokortilla ja laskulla tehtävissä kuukausi- tai vuositilauksissa veloitus tehdään kerran kuussa (30 päivän välein). Huom! Verkkopankkien kautta on mahdollista tehdä vain kertamaksuja, jolloin koko määräaikainen kausi (esim. 12kk) maksetaan kerralla.  Lisätietoa: www.ruutu.fi/plus

Mitä Ruutu+ Pro ja Ruutu+ -palvelut maksavat?

Eri tilausvaihtoehdot saat urheiluasioissa osoitteesta http://www.ruutu.fi/plus/pro ja http://www.ruutu.fi/plus/viihde viihdepuolen asioissa. Toistaiseksi voimassa olevan tilauksen tekeminen on mahdollista tehdä vain luottokortilla.

Näkyykö Ruudun maksullinen sisältö ulkomailla?

Ruutu+ -tuotteiden ohjelmat on geoblokattu tekijänoikeudellisista syistä, joten valitettavasti emme pysty välittämään sisältöä ulkomaisiin ip-osoitteisiin. Poikkeuksen muodostaa SM-liiga, joka näkyy myös ulkomailta katsottaessa.

Näkyykö Ruudun maksullinen sisältö mobiililiittymissä (iPad ja vastaavat)?

Mikäli käytössäsi on selain, joka tukee flash-playeria ja liittymänopeutesi, prosessorisi ja näytönohjaimesi tukevat videokuvan katselua, niin pystyt katsomaan Ruutu+ sisältöä myös mobiililaitteilla. Suosittelemme että lataat katselua varten Ruutu-aplikaatioihin Applen App Storesta.

Kuinka monella laitteella voin katsoa ohjelmia yhtäaikaa?

Ruutu+ ja Ruutu+ Pro -palvelu on suunniteltu käytettäväksi yleisimmillä laitteilla. Voit käyttää sitä puhelimella, tabletilla, tietokoneella ja smart-TV laitteilla.

Voit katsoa yksillä tunnuksilla samanaikaisesti yhtä (1) urheilu-lähetystä ja maksimissaan viittä (5) eri viihde-ohjelmaa.

Urheilu

Näkyykö ottelu ulkomailla?

Liigan, Superpesiksen ja Vaahteraliigan otteluita ei ole geoblokattu, joten niiden katselu on mahdollista myös ulkomaisista ip-osoitteista. Huomaathan, että kyseessä on live-lähetys, joten yhteysnopeudella ja reitityksellä on merkitystä loppukäyttäjän katselukokemuksessa. Muut Ruudun maksulliset sisällöt ovat geoblokattuja ja eivät siten ole katsottavissa ulkomailla.

Millä päätelaitteilla live-otteluita pääsee seuraamaan?

Ruutu-palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan paremmin asiakkaidemme tarpeita ja haluammekin varmistaa, että tuemme palvelussamme käytetyimpiä päätelaitteita. Live-otteluita voi seurata www.ruutu.fi –osoitteessa

- Flash-toistoon kykenevillä päätelaitteilla (kuten moderneilla PC ja Mac –koneilla) sekä

- iOS- ja Android-laitteilla (käytetyimmät mallit ja versiot) web-selaimella joissa HTML5-tuki (esim. Safari iOS:ssa).

Lisäksi erillinen Ruutu-sovellus on tarjolla iOS-laitteille, Android-laitteille (4.0 tai uudempi) ja Samsung Smart-TV-laitteille (2013 mallit ja 2012 mallit). Ruutua kehitetään jatkuvasti, ja uusia laitealustoja pyritään tukemaan lähitulevaisuudessa.

Miksi live-lähetysten kuvanlaatu vaihtelee ja voiko kuvanlaadun itse valita?

Kuvanlaatu vaihtelee automaattisesti käyttäjän internet-yhteysnopeuden ja tietokoneen hetkellisen suorituskyvyn mukaan. Tällä hetkellä tarjolla on jatkuvasti kolme eri laatuista live-videota kustakin ottelusta, joista käyttäjän koneella toimiva soitin valitsee aina parhaan mahdollisen (tarjolla jatkuvasti 360p, 480p ja 720p/HD samasta sisällöstä). Live-videoiden kuvasuhde on kaikilla laaduilla 16:9 ja kuvan päivitystiheys 50fps. Laadun automaattinen vaihtuminen näkyy käyttäjälle pienenä nykäisynä kuvassa ja itse videolaadun muuttumisena parempaa tai huonompaan suuntaan. Flash-soittimen kokoruututilan oikeassa alakulmassa näytetään muutamien sekuntien ajan tieto siitä, mihin laatuun siirryttiin.

Flash-soittimessa käyttäjä voi lisäksi itse valita mieleisensä maksimilaadun (klikkaa laatua soittimen valitsimesta) tai lukita laadun johonkin kolmesta laatuvaihtoehdosta (klikkaa lukko-symbolia). Siirtyminen ei tapahdu reaaliaikaisesti käyttäjän tekemän valinnan mukaan vaan vasta sitten, kun käyttäjän etukäteen lataama (puskuroima) video on katsottu tai kun käyttäjä kelaa aikajanalla eri kohtaan live-ottelussa. Laadun automaattisella valinnannalla (ns. adaptiivisuus) pyritään mahdollistamaan otteluiden mahdollisimman reaaliaikainen seuraaminen, vaikka tietoliikenneyhteydessä käyttäjän koneelle tulisikin hetkellisiä häiriöitä tai mikäli yhteyden nopeus tai vastaanottavan koneen suorituskyky vaihtelisi muista syistä. Flash-soittimen laadun maksimivalinnalla annetaan käyttäjälle mahdollisuus myös itse rajoittaa parempia kuvanlaatuja pois, mikäli käytetty päätelaite ei parempaa laatua pysty sulavasti toistamaan.

Miksi live-lähetykset nykivät koneellani?

Parhaan kuvanlaadun (720p/HD/50fps) mahdollistamiseksi suosittelemme vähintään 4Mbps tai nopeampaa nettiyhteyttä ja modernia PC tai Mac -konetta varustettuna tuoreella Internet Explorer/Chrome/Firefox/Safari -selaimella. Mobiiliympäristössä suosittelemme erillisen Ruutu-sovelluksen käyttöä tai vaihtoehtoisesti iOS+Safari ja Android+Chrome -yhdistelmiä ja otteluiden seuraamista osoitteen www.ruutu.fi/urheilu kautta. Huomioithan, että erityisesti mobiililittymissä (ns. nettitikut, mobiililaitteet ja vastaavat) yhteysnopeus vaihtelee merkittävästi operaattorin tukiaseman sen hetkisen kuormituksen ja ajankohdan mukaan. Verkon kuormittuminen näkyy käyttäjälle live-ottelun kuvan nykimisenä, kuvalaadun automaattisena heikkenemisenä (ns. adaptive streaming -tekniikka) tai live-yhteyden katkeamisena. Erityisesti ruuhkahuippuina ja otteluiden aikana operaattorien tarjoama yhteysnopeus vaihtelee merkittävästi. Kulloinkin tarjolla olevan yhteysnopeutesi pystyt tarkastamaan esim. www.speedtest.net palvelusta tai erillisellä Speedtest-sovelluksella.

Riittämättömän yhteysnopeuden lisäksi kuvan nykimistä voi aiheuttaa päätelaitteen ongelmat 50 kuvaa sekunnissa sisältävän HD-kuvan purkamisessa. Esimerkiksi joissain ohjelmisto- ja laitteistoyhdistelmissä (esim. erilaiset näytönohjain-, selain-, Flash-, ajuri-, käyttöjärjestelmäversiot) ns. rautakiihdytys (hardware video decoding) ei kytkeydy päälle, mikä näkyy tyypillisesti kuvan nykimisenä. Tällaisissa tilanteissa käyttäjä voi vaihtoehtoisesti kokeilla eri selainta (esim. IE11, Safari, Firefox tai muu), eri versiota Flash-laajennuksesta, tai päivittää koneensa ohjelmistoajurit uusimpiin versioihin. Joissain tapauksissa häiriöttömimmän ja sulavimman katselukokemuksen saavutat käyttämällä HD-lähetystä vastaavaa 50Hz virkistystaajuutta (50 kuvaa sekunnissa) myös PC tai Mac -katselulaitteessasi (näytönohjaimen asetus).

Myös joidenkin päätelaitteiden Flash-ohjelmiston eri versioissa on havaittu ongelmia sulavan kuvan tuottamisessa, joten Flash-ohjelmistoversion vaihdolla voi joissain tapauksissa saavuttaa paremman katselukokemuksen. Myös esim. Chrome-selaimen oman PepperFlash-laajennuksen kytkeminen pois päältä saattaa auttaa joissain tilanteissa sulavamman live-kuvan muodostamiseen (osoiteriville "chrome://plugins", josta disabloi PepperFlash-laajennus - ja käytä tai tarvittaessa asenna Adoben Flash-laajennus).

Pystyykö SM-liigan otteluita katsomaan myös live-lähetyksen päätyttyä palvelusta?

Ottelut tulevat katsottaviksi Ruutu-palveluun myös jälkilähetyksinä. Löydät kokonaiset ottelut haulla, otteluvalitsimesta selaamalle edellisiin päiviin tai muiden SM-liigaklippien joukosta, jossa erotat ne maksusisällön pinkistä merkistä.

Voiko live-otteluita seurata muuallakin kuin Ruutu-palvelussa?

Osa otteluista lähetetään myös maksu-tv-kanavilla Nelonen Paketissa. Kaikki ottelut näet kuitenkin vain Ruutu-palvelun kautta tai Nelonen Paketin yhteyteen tilattavalla Nelonen Pro Extra -paketilla. Katso lisätietoja http://www.nelonenpro.fi/

Maksaminen ja tilaukset

Miksi Ruutuun pitää rekisteröityä maksullisia sisältöjä varten?

Tavoittelemme mahdollisimman hyvää asiakaskokemusta. Jotta asiakaspalvelu voisi toimia mahdollisimman hyvin tarvitsemme riittävät tiedot asiakkaistamme. Samalla voimme varmistua mm. siitä, että asiakkaamme ovat täysi-ikäisiä. Myös mahdollisten asiakasetujen tarjoaminen on mahdollista vain rekisteröidyille asiakkaillemme. Lisää tietoa asiakasrekisteristämme www.nelonenmedia.fi/rekisteriseloste

Kuinka voin sanoa irti toistaiseksi voimassa olevan tilauksen?

Toistaiseksi voimassaolevan Ruutu+ Pro  ja Ruutu+ Viihde -tilauksen voi  lopettaa Oma Ruutu –sivulta, kohdasta ”Tilaukset”. Valitse linkki  ”Muokkaa tilausta”.  

Muissa tilanteissa pyydämme lähettämään lopetuspyynnön palautekaavakkeella. Valitse kategoriaksi ”Maksusisältö: Oma tilaus” ja jätä pyyntö tilauksen lopettamisesta. Muista käyttää käyttäjätunnuksenasi olevaa sähköpostiosoitetta, niin löydämme varmasti tietosi. Muistathan, että lomakkeen kautta peruutus tulee tehdä viimeistään 5 vuorokautta ennen kuin nykyinen katseluoikeutesi päättyy (eli viimeistään 5 vuorokautta ennen seuraavan laskutuskauden alkua). Huom! Määräaikaista tilausta (esim. Pro 12kk tai Viihde 6kk) ei voi sanoa irti ennen kuin määräajan viimeisen kuukauden aikana.

Millaisia ostovaihtoehtoja live-otteluiden tai muun maksullisen sisällön seuraamiseen on Ruutu-palvelussa?

Katso vaihtoehdot osoitteesta http://www.ruutu.fi/plus/pro

Miten maksan Ruudun katselusta?

Ruudun maksullinen sisältö on maksettavissa luottokortilla ja verkkopankkimaksulla. Huom! Verkkopankkien kautta on mahdollista tehdä vain kertamaksuja, jolloin koko määräaikainen kausi (esim. 12kk) maksetaan kerralla.

Lähettääkö Ruutu luottokorttitietoni suojattuina?

Luottokorttitiedot syötetään lomakkeelle, joka on upotettu sivulle iframe-tekniikalla. Yhteys palvelimelle joka lomakkeen näyttää, ja jolle lomake lähetetään, on suojattu SSL-salauksella. Lomaketta ympäröivä Ruutu.fi-sivu palvellaan salaamattomana, minkä takia selaimen osoitepalkissa ei näy lukon kuvaa.

Ostin Ruudun ja Urheilusanomat/Hesarin, miten saan Urheilusanomien/Hesarin tilauksen käyttööni?

Urheilusanomien ja Hesarin tilauksen aktivoit käyttöösi:
1. Mene tilaamisen jälkeen Oma ruutu –sivulle
2. Valitse sieltä Edut –välilehti
3. Löydät aktivointikoodisi ”Olet saanut ilmaista käyttöaikaa” kohdasta
4. Kopioi koodi ja seuraa ”Aloita palvelu”-linkkiä Urheilusanomien/Hesarin sivulle
5. Seuraa ohjeita Urheilusanomien/Hesarin sivuilla

Miksi en onnistu maksamaan tilaustani?

Jos et onnistunut tekemään tilausta credit- tai debit-kortilla, tarkista seuraavat asiat:
1. Olet valinnut oikein Visa- tai mastercard valinnan
2. Olet mahdollistanut verkkomaksut verkkopankistasi
3. Maksukorttisi ei vaadi 3D-tunnistusta

Jos et onnistunut tekemään tilausta Lindorff-laskulla, tarkista seuraavat asiat:
1. Olet kirjoittanut etu- ja sukunimesi oikein "Oma Ruudussa"
2. Olet kirjoittanut osoitteesi oikein "Oma Ruudussa"

Miksi voin käyttää kokeiluedun vain kerran?

Ruutu+ ja Ruutu+Pro palvelussa tarjotaan uusille käyttäjille ilmainen kokeiluetu.

Yksi henkilö voi käyttää vain yhden edun kumpaankin palveluun, koska haluamme varmistua, että kaikki asiakkaamme saavat samat edut.

Jos olet jo käyttänyt etusi, voit ostaa normaalihintaisen tuotteen alta:


Ruutu - palaute

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu palvelee alla olevan lomakkeen kautta ja puhelimitse. Mikäli kysymyksesi liittyy maksulliseen tai lahjakortilla aktivoituun tilaukseen, käytä Maksusisältö-alkuisia kategorioita. Toistaiseksi voimassaolevan tilauksen voi peruuttaa Oma ruutu -osion Tilaukset-kohdasta.

Sähköposti

Ylläoleva kysymys on tarkoitettu vähentämään roskapostia. Ole hyvä ja kirjoita vastaus kenttään.