
Maksukortit ja Ruutu+-tilaus
Tietoa korttimaksuista Ruudussa. Esimerkiksi "Miksi luotto- tai pankkikortilla maksaminen ei onnistu?" TUNNISTEET: vahva tunnistaminen, luottokortti, debitkortti, maksukortti, pankkikortti, credit, PSD2, SCA, kortin poistaminen, kortin poisto
Vahva tunnistaminen
Maksupalveludirektiivi (PSD2) vaikuttaa nettiostoihin koko Euroopan unionin alueella. Maksukortin antanut pankki on vastuussa maksamisen turvallisuudesta. Tämän vuoksi maksutapahtumien yhteydessä voidaan käyttää vahvaa tunnistautumista. Tämä tarkoittaa sitä, että tilauksen yhteydessä ohjataan tekemään tunnistautuminen pankkitunnuksilla mikäli pankki vaatii sitä maksutapahtuman. On siis mahdollista, että kaikissa tilauksissa ei tarvitse tehdä tunnistautumista.
Syitä maksujen epäonnistumiseen
Yleisin syy luottokorttimaksun epäonnistumiseen on maksukortin vanheneminen. Kun saat uuden maksukortin pankista, vaihda tämän kortin tiedot käynnissä olevaan tilaukseen heti, näin säilytät tilauksesi voimassa. Maksuongelmiin katkenneen tilauksen käynnistäminen uudelleen samalla tarjouksella ei välttämättä onnistu. Näin voit menettää tilauksesi mukana saamasi hinta- tai muun edun.
Ruudun tilaukset voi maksaa joko Mastercardilla tai Visalla, myös Visa Electron -korteilla. Mikäli korttiin on yhdistetty myös pankkikorttitoiminto (debit), voit käyttää myös tätä. Huom! Luottokortissa on eri numerosarja debit-maksuja varten.
Jos kortissa on verkkomaksamisen esto aktivoituna, ei korttia voi käyttää Ruudun tilauksissa.
Debit-korttitilin saldo
Jos käytät tilauksesi maksamiseen debit-korttia (pankkikorttimaksua) voi tilauksen katkeamiseen syynä olla tilin saldo. Jos tilin saldo on veloitushetkellä liian pieni, ei veloitus onnistu.
Muita syitä korttimaksun epäonnistumiseen
Mikäli luottokorttisi luottoraja on täyttynyt, ei Ruudun veloitus onnistu. Suosittelemme olemaan yhteydessä tässä tapauksessa luottokorttiyhtiöösi.
Laskutusjakson pituus ja kuitit
Luottokortilla maksettavat veloitetaan kuukausittain, aina samana kuukauden päivänä. Mikäli tilaus on tehty kuukauden 14. päivä, veloitetaan maksu aina 14. päivä. Mikäli tilaus on esimerkiksi tehty 31. päivä, veloitetaan se lyhyempinä kuukausina aina viimeisenä päivänä. Maksuista voi katsoa kuitit joko Ruutu-palvelussa omissa tiedoissa kohdassa maksut.
Kortin vaihtaminen ja poistaminen
Mikäli tahdot vaihtaa maksukortin toiseen, voit tehdä sen helposti Ruudussa osoitteessa https://www.ruutu.fi/profiili. Valitse kohta maksukortti, pääset Oma Sanomaan vaihtamaan kortin tiedot.
Maksukortin voi poistaa Oma Sanomassa, osoitteessa https://oma.sanoma.fi/v2/laskut/maksukortit mikäli kortilla ei ole aktiivisia tilauksia mistään Sanoman palvelusta, kuten Ruudusta, Suplasta tai Helsingin Sanomista.