Ellen Jokikunnas kehitti pataleipään uuden terveellisemmän reseptin - näin teet sen!

today 10.3.2016 klo 07:50
schedule1min

Unohda tavalliset pataleivät, jotka ovat herkullisia, mutta pelkkää vehnäjauhomössöä. Ellen kehitti pataleipään uuden reseptin, joka on todella herkullinen ja tavallista terveellisempi! Näin teet: 5 dl täysjyvävehnäjauhoja 2 dl vehnäjauhoja n. 1 dl paahdettuja pähkinöitä, kurpitsansiemeniä ja auringonkukansiemeniä 1/2 tl kuivahiivaa (tai hieman enemmän jos et jaksa nostattaa yön yli) 2 tl suolaa 3,5 dl vettä Sekoita kuivat aineet kulhossa. Lisää lämmin (42 asteinen) vesi ja sekoita taikina tasaiseksi. Peitä kulho kelmulla ja jätä huoneenlämpöön yön yli (12 h). Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen ja nosta pata (teräskattilakin kelpaa!) uunin lämpenemisen ajaksi kuumentumaan. Kumoa taikina erittäin runsaasti jauhotetulle työtasolle ja kääntele varovasti pyöreäksi. (älä vaivaa) Kun uuni on valmis, nosta pata pöydälle ja nosta leipä pataan. (voitele pataa hieman öljyllä) Ripottele pinnalle siemenseosta. Nosta padan päälle kansi ja laita uuniin. Paista kannen kanssa 30min jonka jälkeen ota kansi pois ja jatka paistamista 10-15 minuuttia. Nosta valmis leipä ritilälle ja anna jäähtyä puoli tuntia. Älä peitä leivinliinalla jos haluat säilyttää leivän rapeuden.

Sallittu kaikenikäisille
close